4 perc elolvasni
16 Nov
Ezt az 5 csapdát kerüld el, ha delegálsz

Teljesen érthető, amikor úgy érzel, hogy

- “Inkább megcsinálom én, mert csak az van kész, amit én csinálok”.

A probléma azzal, van, hogy ugyan hasznosnak és fontosnak érezheted a jelenlétedet a cég életében, de ettől nem fog fejlődni és nem lesz önjáró. Persze sok esetben tapasztaltam azt, hogy a cégvezető létrehozott magának egy saját munkahelyet és hobbi központot és a cégvezetésben teljesedik ki minden ízében. Szerintem minden egyes szervezet életében eljön az a pont, amikor ez már csak hátráltatja a működést és a fejlődést. Ideális esetben a sok-sok év alatt valamikor egy szép napon a reggeli hírolvasás közben valahol megszületik egy gondolat, hogy

-“Mi lenne, ha szünetet tartanék?”

-“Mi lenne?????? Összeomlana a cég. Nem működik nélkülem. Senkiben sem tudok megbízni. Belegondolni is szörnyű, hogy mit művelnének, ha nem lennék ott egy hétig.”

Ez így rendben van? Szerintem nem “OK” ez a felfogás, mert ennek az lesz a következménye, hogy zátonyra fog futni a vállalkozás. De mit lehet tenni? Hogyan adhatod át a kulcsokat?

Kezdj el delegálni!

A cégvezetők számára a hatékony delegálás kulcsfontosságú lehet ahhoz, hogy növeljék az önállóságát a szervezetnek. De milyen hibákat kerülj el? Erre mutatok 5 tipikus példát.

5 leggyakoribb hiba

Ha már ismered azokat a fájdalompontokat, ahol elakadnának a kollégáid, ha Te nem lennél jelen, akkor máris van egy listád azokról a feladatokról, amik ahhoz kellenek, hogy Te kiléphess a körből. Képzeld el a céged fejlődési spirálját! Na ez a lépés a spirál legalján lévő startkő.Bár a delegálás rendkívül fontos és hasznos eszköz a cégvezetőknek, sajnos gyakran hibáznak a folyamat során.

Delegálás nem egyenlő a feladat kiosztással!

Az alábbiakban felsorolok 5 gyakori hibát, amivel a legtöbben elbuknak a delegálás során, és tanácsokat adok arra, hogy hogyan kerülheted el ezeket a hibákat.

1. Nem tisztázott feladatok és határidők

Sokszor előfordul, hogy nem világosan és egyértelműen határozzuk meg a feladatokat és a határidőket a delegálás során, ami félreértéseket és feszültségeket okozhat. Az egyik legfontosabb dolog, hogy tisztán kommunikáld a feladatokat és a határidőket a munkatársaid felé. Írd le részletesen a feladat leírását, határozd meg a határidőt, és biztosítsd a munkatársak számára az információkat és az eszközöket a feladatok sikeres elvégzéséhez.

2. Hiányzó bizalom és kommunikáció

A delegálás során elengedhetetlen a bizalom és a kommunikáció. Sok cégvezető hajlamos azonban túlmutatni a munkatársakon, és nem bíznak megfelelően bennük, vagy nem kommunikálnak velük eléggé. Ne feledd, hogy a delegálás abban rejlik, hogy hiszel a munkatársaidban és megbízol abban, hogy el tudják látni a rájuk bízott feladatokat. Bizalommal kezeld őket, kommunikálj velük rendszeresen, és légy nyitott a visszajelzések és az esetleges problémák iránt.

3. Előítéletek és sztereotípiák

Gyakran előfordul, hogy a cégvezetők előítéletekkel és sztereotípiákkal néznek rá a munkatársaikra, és nem adekvát feladatokat bíznak rájuk. Ne hagyd, hogy előítéleteid és sztereotípiáid befolyásolják a delegálásod. Vizsgáld meg az egyes munkatársaid készségeit, képességeit és tapasztalatait, és adj nekik olyan feladatokat, amiben erősek. Ne engedj teret az előítéleteknek, és bízz a munkatársaidban.


Egy kedves tanmesét szeretnék Veled ezzel kapcsolatban megosztani, amit Dr.RH Revees neves pedagógustól oly sokan idéznek:

Egyszer az állatok arra az elhatározásra jutottak, hogy valami nagyszerű dolgot kell tenniük annak érdekében, hogy megfeleljenek az „Új Világ” problémájának, ezért iskolát szerveztek. A tanterv futásból, mászásból, úszásból és repülésből állt. A szervezés és az adminisztrációs nehézségek elkerülése érdekében úgy döntöttek, hogy minden tanulónak fel kell vennie mind a négy tárgyat.

A kacsa kiválóan teljesített úszásban, valójában jobb volt, mint az oktatója, és repülésből is kitűnő osztályzatokat ért el, de futásban nagyon gyengécske volt. Hogy felzárkózhasson a többiekhez, ott kellett maradnia az iskola után, és az úszást is abba kellett hagynia, hogy gyakorolhassa a futást. Addig erőltették a dolgot, amíg az úszóhártyás lábai annyira ki nem sebesedtek, hogy az úszásban is visszaesett az átlagos szintre. De az átlag elfogadható volt az iskolában, így a kacsán kívül senki sem aggódott emiatt.

A nyúl az osztály élén kezdett futásban, de idegösszeomlást kapott a sok úszás korrepetálástól.

A mókus kiválóan tudott mászni, egészen addig, amíg súlyos gondjai nem akadtak a repülőórán, ahol tanára arra késztette, hogy a földről induljon, nem pedig a fától lefelé. A szokatlan terheléstől rövidesen krónikus lábizom-húzódást kapott, és emiatt mászásból is lecsúszott a hármasok közé, futásból pedig be kellett érnie egy kettessel.

A legtöbb gond a sassal volt, akit többször is szigorúan meg kellett fegyelmezni. A mászásórákon ugyan mindenkit megelőzött, és kétségtelenül ő jutott fel a leggyorsabban a fa tetejére, de ragaszkodott ahhoz, hogy a saját módszerét használja, hogy odajusson.

Az év végén egy rendkívül jól úszni tudó, keveset futni, mászni és repülni tudó abnormális angolna lett az osztályelső. Ő érte el a legjobb átlagot. Az évzárón is neki jutott az a megtiszteltetés, hogy elmondja a búcsúbeszédet.Az iskolavezetőség nem volt hajlandó felvenni a tantárgyak közé az ásást és a földtúrást, ezért a prérikutyák már év elején kimaradtak és azóta fizették a súlyos iskolázatlansági adót. Úgyhogy inkább elküldték a gyerekeiket a borzhoz inaskodni, és néhány hónap múlva a mormotával és a pocokkal karöltve megalakították az első sikeres erdei magániskolát.

4. Túl sok kontroll és beavatkozás

Egy másik gyakori hiba a delegálás során, hogy a cégvezetők túlzottan ellenőrzik és beavatkoznak a munkatársaik munkájába. Bár fontos, hogy tartsd a felelősséget és az irányítást a kezedben, ne feledd, hogy a delegálás azért van, hogy mások is végezhessék a feladatokat. Engedd el a kontrollt, és hagyd, hogy a munkatársaid dolgozzanak. Ha szükséges, lépj be és nyújts segítséget, de az állandó beavatkozás csak felesleges feszültséget okoz. Emlékezz vissza, hogy Te mennyit hibáztál és ebből mennyit tanultál.

5. Nyitott és konstruktív visszajelzések hiánya

Sokszor a cégvezetők nem adnak rendszeresen vagy megfelelően visszajelzést a munkatársaiknak, ami hibás munkavégzéshez és elégedetlen munkavállalókhoz vezethet. Az egyik legfontosabb dolog, hogy időben és pontosan adj visszajelzést a munkatársaidnak. Tanítsd meg nekik, hogyan tudnak fejlődni, és támogasd őket a fejlődési folyamatban. Legyél nyitott és konstruktív a visszajelzések során, és segítsd a munkatársaidat abban, hogy jobbá váljanak.

Szerintem a leggyakoribb hiba az, hogy nem a megfelelő személyt jelölik ki a feladathoz. Sokszor a cégvezetők olyan feladatokkal bízzák meg a munkatársaikat, amiben nem jártasak, és emiatt nem tudják megfelelően ellátni azt. Fontos tehát, hogy vizsgáljuk meg a dolgozók készségeit és tapasztalatait, és adjunk nekik olyan feladatokat, amiben erősek. Kommunikáljunk rendszeresen velük, és kérjük ki a véleményüket. Támogassuk őket abban, hogy fejlődni tudjanak, és adjunk nekik lehetőséget a szakmai fejlődésre. Ezáltal fejezzük ki, hogy hiszünk és megbízunk bennük. - Kovács Péter cégvezető

A delegálás rendkívül fontos eszköz a cégvezetők számára, de sajnos gyakran elkövetjük a hibákat a folyamat során. Az előítéletekkel való szembenézés, a megfelelő kommunikáció és visszajelzések, valamint a bizalom és a kontroll egyensúlyának megtalálása segíthet elkerülni ezeket a hibákat és eredményesebbé tenni a delegálást a vállalkozásban, hogy az fejlődhessen. 

Megjegyzések
* Az email nem lesz publikálva a weboldalon.