Horváth Emese - Szervezetfejlesztési Tanácsadó
1 perc elolvasni
20 Apr
Te hogyan adsz visszajelzést?


Sok esetben ez nem valami tudatos munka, hanem inkább egy ösztönös vagy megszokásból fakadó reakció. Vezetőként azonban olyan sebeket is ejthetsz, amik később aztán komoly károkat okozhatnak, ha ezt nem jól műveled.

A pozitív visszajelzés mindenkinek jól esik. Én is bezsebeltem a héten egy párat:

“ Egy biztos, hogy nagyon örülök, hogy bekerültél az életembe és jó irányba tartunk!” - Cégvezető


“Először is szeretném megköszönni a bizalmat és az eheti folyamatos és részletes tájékoztatást a munkakezdésemmel kapcsolatban. Talán még ilyen profi munkakezdésben nem is volt részem.” - Vezető jelölt



“ Miután elmentél a kollégák elkezdtek dolgozni, pezsegtek… Meg is lepődtem rajtuk, mert figyeltek rám és a cégre is.” - Cégvezető

Amikor egy ilyen üzenetet kapok, akkor nagyon sokáig kitart valami lendület. Arra gondolok, hogy milyen jó, hogy ezt nem csak gondolják, hanem le is merik írni. Ezzel nem is tudják mennyire feltöltenek energiával és még motiváltabbá válok tőlük.

Azonban vezetőként nem csak pozitív visszajelzéseket kell adni. Lássuk mik azok az ökölszabályok, amit mindig tarts szem előtt.

1. Soha ne mások előtt!

Amikor elérkezik a perc, hogy egy kollégának a munkájáról, viselkedéséről vagy egyéb nem túl előnyös dolgáról kell visszacsatolást adni az nem csak Neked nehéz, de a fogadó félnek is. Azzal, hogy félrehívod és négyszemközt mondod el neki a tényeket nem hozod őt méltatlan helyzetbe és jobban be tudja fogadni a hallottakat is. Esetleg még egy olyan párbeszéd is kialakulhat, ahol el tudja mondani az okokat és nem csak egy “letolás” lesz belőle.

2. Negatív kritika vs konstruktív visszajelzés

Mindig arra törekedj, hogy konkrét és objektív dolgokat hozzál fel. Nem célszerű általánosítani. A cél nem a hibák kiemelése, hanem a fejlődés elősegítése. Nyújts konkrét megvalósítható javaslatokat és biztosítsd a támogatásodról. Fontos, hogy a visszajelzés olyan módon történjen, ami építő jellegű és előrevisz, nem pedig lehangol és elriaszt. Érdemes indulatmentesen és objektíven kommunikálni.

3. Varázsszó: KÖSZÖNÖM

Egyensúly - kellenek a pozitív megerősítések is. Néha elég egy egyszerű Köszönöm is, de ha lehetőséged adódik kiemelni valakinek a teljesítményét azt nyugodtan tedd meg akár a csapat előtt. Ezzel jó példát mutatsz és erősíted másokban azt, hogy ők is ugyanezt az elismerést elérhetik.

A minap az egyik visszajelzés után elgondolkoztam, hogy mi lehetett az oka annak, hogy akkora volt bent a csönd és nem kaptam kérdéseket vagy reakciókat. Azt állapítottam, meg, hogy az illető nem volt hozzászokva a visszajelzések fogadására. Bár azt tapasztalom, hogy szinte mindenkinek erre van a legnagyobb igénye és el is mondják, nem is titkolják, mégis nagyon kevesen részesülnek benne. Akár pozitív akár konstruktív visszajelzésről is legyen szó az mindenképpen építeni fogja a csapatodat. Érdemes erre tudatosan fókuszálni felelős vezetőként. 

Megjegyzések
* Az email nem lesz publikálva a weboldalon.