Több esetben fordul elő, - amúgy érthető okból- hogy az ügyvezető személyesen vagy egy másik kolléga plusz feladatként végzi az új kollégák kiválasztását HR pozíció hiányában. Nagy nehézségek árán sikerül rátalálni a több 100 jelentkező közül, válogatott szempontok szerint arra az 1 jelentkezőre, akiben joggal hiszik, hogy megtalálták a cég reménységét.
És ekkor kezdődik a Rock’n’Roll…
Egyből egy személyes kitekintő sztorival kezdeném
“A tyúkgomba és a láthatatlan ellenség”
esetéről és majd a végén elmagyarázom, hogy miért is találtam párhuzamot a 2 téma között.Ezen a nyáron is a Bakonyban voltunk egy nagyszabású családi rendezvényen. Sok-sok távoli rokon jó hangulatú programja ez, ahol mindenfélékről beszélgetünk. Szóba került, hogy miért nincs idén tyúkgomba. Aki ott él az tudja, hogy mikor és hol nő ez a kis finomság és természetesnek is veszi, hogy sztenderd mindig ugyanott meg is találja. Idén nem volt egy példány sem. De miért?Nem értjük. Itt a klíma is tökéletes az erdők közötti tisztáson, a páratartalom is ideális. Egy kis fejtegetés után egyszer csak megérkezett a válasz. Idén már valószínűleg olyan erős lehetett az UV sugárzás, hogy az megölte a spórákat a föld felszínén. És elhittük. Biztosan ez a magyarázat. Lehet, hogy már soha többet nem lesz itt ilyen gomba?
Konklúzió: Ha nem veszünk tudomást valamiről, mert nem szembetűnő attól még hatással lesz a folyamatokra.
Így van ez akkor is, amikor a céged kultúrájára gondolsz. Mit is jelent ez? Miért fontos ez?Egy kolléga, akit felvettél még nem a csapatod része. Az első napokban fog ismerkedni egy függöny mögötti világgal, amit Te tudsz befolyásolni. Gördülékeny? Könnyed? Vagy épp nehézkes? Konfliktusos?Egyet biztosan leszögezhetünk. Tele lesz kérdésekkel. Az a cégvezető, aki már ezen a ponton is tudatosan bánik az információ áramlással és “rend” uralkodik a folyamataiban egész biztos lehet benne, hogy helyzeti előnyre tesz szert a piacon.Nem kötelező foglalkozni az integrációs folyamatokkal, de ha erre igényes egy cégkultúra az nagyon sokat elárul. Az úgynevezett munkáltatói brand egyik formáló eszköze a “mattering” vagyis a gondoskodó munkáltatói jelenlét.
A “számít, hogy számítok” attitűd.
Ez a típusú tudatosság úgy a maga láthatatlan formájában is teret követel magának a munkavállalók igényein keresztül. Erről egy másik cikkben fogok foglalkozni részletesebben is.A következő 2 állomással turbózhatod időben és élményben is ezt az eddig kellemetlen helyzetekből felépülő folyamatot és segítheted a “mattering” igény kielégítését is. Őszintén nagyon kevés cégvezetőt ismerek, akik ezt tudatosan művelik és így csak egy kötelező “ez is a munka részévé” válik az integráció. Pedig csak nézőpont kérdése, hogy hogyan tekintesz erre. Ha csak a holdudvarhatását nézed, hogy egy belépő mennyi embernek fogja elmesélni az új munkahelyén történt élményeket, akkor máris láthatóvá válik, hogy miért képvisel ez az “ügy” akkora értéket számodra.
Egy jól felépített pre-boarding folyamattal nem csak az integráció idejét lehet lerövidíteni, de az első munkanapok is könnyebbé válnak. Azt is ki lehet mondani, hogy sokkal profibb lesz a jelöltélmény is, amivel már ebben a szakaszban korai elköteleződést tudsz elindítani. Ma már erre léteznek automatizáló módszerek is ínyenceknek. Ha mindent nem is, de a belépés előtti kötelező lépéseket, amik mindenkire vonatkoznak át lehet gondolni.Természetesen a pre-boarding folyamat annyira tud profi lenni, amennyi terület a cégen belül le van egyértelműen szabályozva.
Néhány fontos momentum a teljesség igénye nélkül:
- Köszöntő levél
- Fontos információk az első munkanappal kapcsolatban (dátum, helyszín, időpont, fogadó személy elérhetősége stb.)
- Ügyvezetői köszöntő videó
- Cégtörténet
- Dress Code
- 1. munkanap forgatókönyve
Ez szokott a zűrösebb lenni. Itt már megjelent a jelölt a maga valóságában a maga csillió kérdéshalmazával. Szeretné feltérképezni ezt a labirintust, amit még nem ismer. Mindenki új, minden új, de jó lenne ha rövid idő alatt hasznos tagja lehetne a csapatnak.
Neked is ismerősek a “ki fogja ezt betanítani”, “ki fogja megmutatni”, “mikor kapok hozzáférést ehhez”, “hol találom meg ezt”… stb kérdések?
Készülj fel előre a kérdésekre! Jelöld ki a felelősöket a feladatokra! Varázsolj élményt az eddig kellemetlennek tűnő integrációs időszakból!
Hogyan?
Egyszer szánj időt, hogy átgondold az új pozíció minden csínját-bínját! Tényleg boncold darabokra a pozíciót és ásd bele magad, hogy hogyan tudnád minél érthetőbbé tenni a célokat! Készítsd el a belépési térképét a munkakörnek! Könnyítsd meg a mai modern eszközökkel az információ áramlást!
Néhány ötlet:
- Mentoring body kijelölése
- Fényképes szervezeti ábra
- E-learningek
- Online videók
- Feladat checklist
- Teszt a visszamérésről
A fenti folyamatok megalkotásával és beépítésével máris nagyon sokat fejlődött a cégkultúrád.“ Fontoljuk meg: Globálisan az emberek 60%-a kicsekkol a munkájából, “quiet quitting”-gel. Pont annyit “kavircol”, amennyit kell, kreativitás, energiabefektetés nélkül. Így nehéz profitot termelni.”- Dr. Füredi Júlia szervezetpszichológusAz amit nem teszel meg azért, hogy minőségében is fejlődjön a céged, azt nyugodtan hívhatjuk láthatatlan ellenségnek is. Ebben az esetben a szervezetlenség, időveszteség és a kódolt konfliktusok azok.
Te büszkén olvasnád, hogy mit ír az új belépőd otthon a naplójába az új munkahelyén tapasztalt élményeiről?
Állítsuk fel együtt a folyamatokat, amik később önállóan vezetik végig az új kollégáidat a csapatba kerülés nyíl egyenes útján.